Tips och Test - att göra egna Kuvert

God Fortsättning och ett Gott Nytt 2020!

"Tips och Test" har haft julledigt, men tankarna lämnade aldrig scrappandets underbara värld.
Därför är jag nu tillbaka med ännu ett test och förhoppningsvis användbara tips för er alla.

Den här gången har jag testat tre olika verktyg för att tillverka egna kuvert. Vilket är praktiskt när du har skapat ett vackert kort i ej passande storlek mot de kuvert du redan har på lager. Dessutom kan kuvertet du gör komma att matcha ditt kort. 😍👍

Verktygen jag har använt mig av i testet är en Scoring Board motsvarande Scrap och Hjälps (1)Score Easy Scoring Board (Vaessen Creative), (2)Card and Envelope maker (Vaessen Creative) och (3)Punch Board "1-2-3 punch board" (We R memory keepers).
Hos Scrap och Hjälp finns även en Scoring board liknande Vaessens Card and Envelope Maker från Tools.




Då jag testade verktygen använde jag mig av både vanligt enfärgat Cardstock, mönsterpapper i olika tjocklekar, tunnare hemgjort papper och något tjockare kopieringspapper med vattenstämpel. Jag använde de papper jag hade hemma, men hos Scrap och Hjälp finns mycket fint och bra papper att välja bland.

När du gör egna kuvert behöver du även en skärmaskin (Paper Trimmer), dubbelsidig tejp och eventuellt en sax.

Nr 1: Scoring Board

Fördelar - Med brädan ingår ett falsben och en triangelformad måttenhet vilken är lätt att läsa av och förstå. Du lägger bara triangeln högst upp i vänstra hörnet på brädan och bigar efter de mått som gäller beroende på vilken storlek på kuvertet du önskar göra. Brädan är stor och låg stadigt på bordet där jag satt vid.
Nackdel - Måttenheten nämner enbart mått i inch, inte i centimeter. Så du får testa dig fram vilken storlek som motsvarar den du önskar dig i centimeter. Mitt förslag, mät de färdiga kuverten och anteckna hur stora de är i centimeter, så du har det med dig till nästa tillfälle du gör dina kuvert.
Storleken kan även vara en nackdel, då den inte är lika smidig att ta med på scrapträffar som exempelvis...



Nr 2: Card and Envelope Maker

Fördelar - Liten och smidig att ta med oavsett vart du ska resa. Perfekt till scrapträffar. Stor fördel är att dess måttenhet finns i både inch och centimeter. Skapar väldigt snygga kuvert när du även använt dig av den tillhörande punchen (stansen). Används helst med "tjockare" papper så som cardstock. Det tunnare papper som jag använde mig av fick jag biga väldigt försiktigt i för att det inte skulle gå sönder. Ingår falsben och punch i köpet.
Nackdel - Jag hade svårare att förstå beskrivningen, särskilt efter jag använt Nr 1 Scoring Board som var väldigt enkel att använda. Men efter första kuvertet så gjordes det andra mycket lättare och snabbare.
Jag hade svårt att se orden och markeringarna exempelvis där det stod "score guide". Mitt tips är att markera dessa ord och linjer med en svart penna som inte smetar av sig på pappret.


Nr 3: 1-2-3 Punch Board

Fördelar - Finns i både inch och centimeter som måttenhet. Funkar lika bra på både tunnare som tjockare papper. Blir väldigt snygga kuvert! Är liten och smidig att ta med sig överallt. Inbyggd punch, vilket gör den enkel att hålla reda på. Ingår även falsben. Kan även användas till att göra askar och rosettter. Stort användningsområde med andra ord.
Nackdel - Var inte så enkel att jag "bara" kunde börja göra kuvert på en gång, trots använt två tidigare verktyg för detta. OBS! Läs instruktionerna INNAN du börjar tillverka kuverten. Därefter gick det mycket lättare och var enkelt att göra kuverten.


Då jag var en total novis på att göra egna kuvert var detta ett spännande test. Min personliga favorit blev trots allt Nr 3 av verktygen. Men om plånboken är något tunnare efter jul- och nyårshelgen så är de två andra verktygen minst lika användbara.

Dela gärna med er av era erfarenheter av dessa verktyg. Exempelvis i kommentarsfältet nedan eller på Scrap och Hjälps Facebooksida, där ni även kan dela era bilder på era kuvert.

Tips och Test är tänkt att ha återkommande inlägg varje vecka på tisdagar. Om ni har förslag på vad ni vill att vi ska testa och tipsa om, skriv detta i kommentarsfältet eller kontakta Marion direkt.

Ha en trevlig vecka tills vi hörs igen.
/Maria




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tips och Test - Stämpelverktyg

julkort/grattis kort