Tips och Test - Stämpelverktyg

Hej alla!

Nu är jag här igen med ännu ett test. Denna gång har jag testat inte mindre än 5(!) olika stämpelverktyg.

Till dessa verktyg använde jag mig även av två olika slags stämplar, en clear stämpel och en gummistämpel från mitt privata förråd. Gummistämpeln är monterad med EZ Mount Cling Foam.

Stämpeldynan var Memento Dye Ink "Tuxedo Black", då jag kommer vilja färglägga senare med alkoholbaserade pennor. De papper som jag använde var Scrap och Hjälps vita cardstock (överst på bild) och Neenah Classic Crest card, ett papper som jag hade hemma i mitt förråd. Då jag ville testa på ett med lite struktur och ett slätt.



Verktygen jag har provat är...

Tonic Studios Stamp Platform  (design av Tim Holtz)
Fördel - Denna kan användas till både clear och gummistämplar. på locket står det tydligt markerat "clear" och "rubber" (gummi). Stamp Platform har bara två kanter, vilket gör att du kan lätt få plats med ett stort papper att stämpla på. När du köper verktyget ingår två starka magneter. Mitt tips är att linda in dem i washi tejp så att det blir ett handtag på dem. då blir de mycket lättare att hantera eller få loss från varandra när detta sker. Den är lätt att använda och trots dess rejäla storlek är den smidig att ta med. Största fördelen är att om avtrycket inte blir bra efter första gången du stämplade, så är det bara att stämpla igen och det blir på exakt samma ställe som innan.

Nackdel - Jag använde mig av en ovanligt tunn clear stamp vilket resulterade i att stämpeln inte nådde pappret när jag skulle stämpla. därför fick jag lägga två extra papper under mitt stämpelpapper. Men då tog inte magneterna, så jag fick hålla pappret på plats med hjälp av washi tejp istället. Då blev avtrycket bra.
Använder du dock "normaltjocka" clear stamps så blir avtrycken riktigt bra från första början. och med gummistämpeln blev det lyckat vid första stämplingen. 

Mini MISTI
Fördel - Mini MISTI fungerar på liknande sätt som Tonic Studios verktyg. Även här kan man använda den till både clear och gummistämplar och man kan stämpla upprepade gånger på samma ställe tills man är nöjd med avtrycket. MISTI'n ger mycket bra avtryck på båda slags papper och jag behövde inte ha extra papper under mitt stämpelpapper. Mini MISTI är så pass liten och smidig att du kan ta med den överallt.

Nackdel - För att använda den med gummistämplar måste man först plocka ur en skumgummimatta, vilket inte är krångligt eller besvärligt, men det blir ett extra moment. Dessutom har MISTI'n, oavsett dess storlek, kanter på alla håll, vilket innebär att du bör ha ett papper som passar just verktygets storlek, för att undvika eventuella veck på ett större papper.

Stamping Buddy
Fördel - Detta är också ett verktyg som är litet och smidigt att ta med dit du ska. Den fungerar utmärkt med både clear och gummistämplar på alla slags papper i alla storlekar. Du sätter bara stämpeln på undersidan av skivan, tar på bläck och stämplar var du vill på ditt papper.

Nackdel - Stamping Buddy ger ett bra avtryck, men bara om du sett till att ha tagit ordentligt med bläck innan du stämplar. för när du väl har stämplat första gången är det svårt att få till andra stämplingen på exakt samma ställe.




Leane's Stamping Tool
Fördel - Man kan använda både clear och gummistämplar. Båda ger ett fint avtryck vid första stämplingen, men skulle man vara missnöjd är det bara att stämpla igen då avtrycket hamnar på precis samma ställe som tidigare. Jag behövde dock inte dubbelstämpla, utan blev väldigt nöjd med båda stämplarnas första avtryck på båda papper. Även denna är liten, smidig och lätt att ta med.
I detta verktyg (som är Marions privata) satt ett Sticky Sheet, vilket gjorde att jag slapp sätta fast papprena med något, som t.ex. washi tejp. Ett sådan ark ingår inte i verktyget när du köper det.

Nackdel - Storleken är både en fördel och en nackdel. Stämpelytan är inte så stor på grund av verktygets storlek, vilket gör att man kan inte stämpla överallt på alla storlekar av papper.


Akrylblock 
Fördel - Finns i alla möjliga storlekar. Fungerar utmärkt med både clear och gummistämplar. tänk bara på att gummistämplarna behöver vara monterade med EZ Mount Cling Foam innan användning. Man kan stämpla på alla slags papper och var man vill på pappret med ett akrylblock.

Nackdel - Även här får man oftast bara ett försök när man stämplar, så se till att ha mycket bläck och tryck  bestämt, men inte för hårt tryck, så kommer resultatet bli kanon!








Alla ni som stämplar har säkert er favorit bland stämpelverktygen. Jag själv föredrar att använda olika verktyg med olika stämplar. Om du är ny när det gäller att stämpla så hoppas jag att du har fått hjälp av det här inlägget. Ha så skoj när du letar efter just DITT favorit stämpelverktyg!

Stämpla lugnt.
/Maria H






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

julkort/grattis kort