Tips och test vid utstansning av detaljrika dies

Hej!

Det finns många fina dies i vår underbara scrapvärld. Både stora som små, dies med enkla former samt dies med många detaljer.

De senare kan ibland vara svåra att använda sig av, då alla små fina detaljer av det utstansade kan vara svåra att få ur själva diesen. Då finns lite olika knep att ta till.

Igår stansade jag ut två olika snöstjärnor, båda mycket små och båda med små fina detaljer.
Först använde jag mig av ett vackert glitterpapper från Craftemotions. Pappret är väldigt tunt, så jag förstärkte det genom att sätta fast ett dubbelhäftande ark på baksidan av pappret.

När jag sedan stansade ut så fastnade tyvärr det utstansade i diesen. Så därför vek jag ett ark bakplåtspapper runt pappret, lade sedan på diesen och stansade ut som vanligt. Denna gången lossnade snöflingorna lätt från diesen. Och efter att jag fäst snöstjärnan på kortet kunde jag ta loss bakplåtspappret som låg ovanpå glitterpappret.

Sedan testade jag att stansa ut samma dies med ett betydligt tjockare glitterpapper från Marianne Design "Snow Paper". Detta tjocka papper fungerade inte ihop med det dubbelhäftande arket, då diesen fastnade på release pappret och fick petas loss, vilket var rätt pilligt. fördelen var att tack vare glitterpapprets tjocklek så riskerade det inte att gå sönder.

Istället stansade jag ut från det tjockare glitterpappret som vanligt och då lossnade det utstansade lättare. Sedan fick jag använda mig av lim när jag fäste snöstjärnan på kortet.




Sammanfattningsvis; använd tunt papper ihop med dubbelhäftande papper ihop med bakplåtspapper vid utstansning och tjockare papper som vanligt för att sedan fästas med lim.

Alla produkter som använts finns att köpa hos Scrap och Hjälp.

Lycka till!
/Maria

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tips och Test - Stämpelverktyg

Studio Light Christmas tree - Julkort med dies från Studio Light