Tips och Test - Hörnstansar

Hej igen!

När man skapar kort och annat i papper så vill man ofta lägga en extra touch på utseendet.
Detta kan man göra med hjälp av bland annat Hörnstansar även kallade "Corner Punches". De rundar av hörnen på pappret och ger en mjukare och mer arbetad stil.

Därför har jag denna veckan testat tre olika märkens hörnstansar på tre olika slags papper. Alla goda ting är ju tre sägs det! 😉

Papprena som jag har använt mig av är; "Music Notes" från Paper Concept - ett slätt papper på 100g, "Pewter Slates" från Tonic Craft Perfect Specialty Paper - ett embossat (strukturerat) papper på 150g och till sist Scrap o Hjälps egna vita Cardstock "Christal White" på 215g.

De olika hörnstansarna som jag använt kommer från EK Tools, Vaessen och Panduro. Stansarna fungerar olika bra på de olika papprena, men alla fyller de sitt syfte och ger fina runda hörn. 


Sammanfattning:
EK Tools "Mini corner rounders" (2 st stansar, en 1 inch och en ½ inch) - 
Båda dessa stansar ut väldigt lätt, men pappret måste ligga dikt an mot kanterna som håller pappret på plats. Annars finns risken för att hörnet blir snett och en liten extra spets/kant skapas på pappret. Men för den som är van att använda hörnstansar bör detta inte vara ett problem. 
Min erfarenhet är att den stora var lättare att använda än den lilla. 
Störst fördel - små och smidiga att ha hemma eller att ta med på exempelvis en scrapträff. Tar inte mycket plats!👍

Vaessen Creative Corner Punch (en stans för tre hörnstorlekar) - 
Alla tre hörn gick lätt att stansa ut i nästan alla papper. Enda undantaget var det embossade pappret. Med Vaessens stans fick jag ta i lite mer när jag stansade ut de tre olika hörnen i det pappret. Det embossade pappret kan lätt hamna "fel" i stansen, på grund av hur mönstret ligger just där man stansar och detta är troligtvis orsaken till att jag fick trycka aningens hårdare. 
Störst fördel - 3 stansar i ett verktyg. Ger stora rejäla rundade hörn till den som föredrar detta. 👍

Panduro Corner Punches (set med tre olika punchar)
Även dessa stansar ut väldigt lätt i alla tre olika slags papper.  Stansarna ger ett litet hörn, ett stort hörn och ett med "hjärtform". Det var absolut inga problem med att få papprena att liga rätt i dessa stansar. Därför rekommenderar jag dessa till er som är nybörjare av att använda hörnstansar. Enda "nackdelen" med dessa är att det "stora" hörnet inte är särskilt stort. Så, komplettera gärna med ytterligare en hörnstans. 😉
Störst fördel - Prisvärt! Lätta att använda. Inget skräp på bordet, utan det utstansade hamnar i en behållare på undersidan av stansen. 

Lycka till med ert stansande! Vi "ses" vid nästa test av några av Scrap o Hjälps produkter.

/Maria H

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tips och Test - Stämpelverktyg

julkort/grattis kort