Tre kort


Tre kort av samma material

Idag har jag utmanat mig själv att göra tre olika kort av samma material. Som grund har jag använt mig av cardstock, mönsterpapper från Marianne Designs block "Herbs & leaves" och framför allt självhäftande glitterpapper, som jag ville prova. Dessa självhäftande glitterpapper finns i många olika härliga färger och jag valde ett i en brun nyans. 
Jag började med att skära ut och biga kortbaser i cardstock. Jag valde brunt och mintgrönt cardstock och gjorde kortbaser i storleken 15x15 cm. Eftersom jag ville spara på det fina glitterpapperet gjorde jag "ramar" av det, så att jag kunde använda mitten av glitterpapperet för att stansa ut grattis och lite andra dekorationer.
Det fungerade inte så bra att stansa ut ramen med små bågar från Crealis, så jag skar ut ramarna efter att jag provat det. På första kortet klistrade jag först på ramen som på bilden ovan. Sedan skar jag ut en kvadrat av mönsterpapper och limmade på innan jag dekorerade. Så här blev det första kortet:
Här stansade jag ut grattis i samma mönsterpapper och skuggan i glitterpapperet. Jag klippte ut en tag från pappersblocket och chalkade kanterna med distressdyna. Även rosetten och hörnet stansade jag ut från glitterpapperet.

På nästa kort valde jag att skära ut en större kvadrat av mönsterpapperet och sedan använde jag den lite misslyckade utstansade ramen från Crealis och klippte ut en kvadrat i mitten, så det blev en ram och fäste den på mönsterpapperet. 

Även här klippte jag ut en tag, som jag chalkade och satte ett organzaband i. Jag stansade ut grattis i glitterpapperet och satte fast ett utstansat löv och en blomma i vellum, med minipärlor i mitten, som jag gjort tidigare.

På tredje kortet gjorde jag en ram i glitterpapper endast genom att skära ut den med skärmaskinen. Jag skar ut en kvadrat i mönsterpapper och fäste ovanpå. Jag använde en ros jag gjort tidigare med hjälp av mold, stansar och stämplar från Heartfelt. Jag tyckte den passade in här. Även på detta kort stansade jag ut hörn och grattis-skugga i glitterpapperet och grattis i mönsterpapperet.

När jag var färdig med mina tre kort fanns det fortfarande glitterpapper kvar. Så jag kan använda det till minst ett kort till. 

Jag gillade verkligen glitterpapperet. Limmet på baksidan är inte jättestarkt, så ibland tog jag lite extra lim på någon kant. Fördelen med det var att det var lätt att flytta papperet när det hamnade snett. Pappersblocket var också helt i min smak!

Jag använde:
Hörndies (gammal från LeCrea)
Rosettdie (gammal från Marianne design)
Ramdies (även om dessa inte var så bra med glitterpapperet, är de stora favoriter för mig)
Lim Detta lim är väldigt bra, med liten spets till små detaljer.

Charlotta


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tips och Test - Stämpelverktyg

julkort/grattis kort